1. 9. – 1. 10. 1967
Dům pánů z Kunštátu, Kabinet fotografie
DPK 351
Vystavující umělci
Jaroslav Malina
Obsah archivní složky
pozvánka, katalog, fotografie expozice, maketa katalogu, anotace, strojopis katalogu, text Igora Zhoře, korespondence (provozní korespondence – září 1965, nesouhlas SUPŠ s výstavou žáka školy – výstava realizována později), smlouva
Katalog
Jaroslav Malina: Práce z let 1966–1967: Dům umění města Brna / Dům pánů z Kunštátu, 84. výstava Kabinetu fotografie Jaromíra Funka, 1. 9. – 1. 10. 1967 / Texty: Alena Konečná, Jiří Valoch. – Brno: DUmB, 1967. – 12 s., obr., životní data, DPK 351. – MZK; MG; MMB
Výstava čerstvého absolventa Střední školy umění a řemesel v Brně v kabinetu fotografie Jaromíra Funka v Domě pánů z Kunštátu představila experimentální fotografickou tvorbu výrazného mladého autora. Jaroslav Malina (narozen 9. března 1944 v Plzni) přišel do Brna v roce 1963 po ukončení studia na grafické škole v Praze, kde se zabýval výtvarnou fotografií a po krátké zkušenosti se studiem fotografie v Prostějově. Když zde tedy nastoupil na obor fotografie pod vedením O. Staňka a K. O. Hrubého, nebyl již úplně začínajícím středoškolským studentem, ale autorem, který brzy rozvinul vlastní fotografický jazyk čerpající z podnětů poválečné civilistní tvorby, strukturální abstrakce i nové figurace. Svoji práci již tehdy vystavil na své první autorské výstavě v Plzni (1964). Ocenila ji také galerijní rada Kabinetu fotografie (ve složení K. O. Hrubý, Vilém Reichmann, Nina Dvořáková, Adolf Kroupa, Bedřich Petrovan), kam se Malina v roce 1965 přihlásil se samostatnou výstavou, ještě jako student. Vzhledem k pravidlům školy, omezující samostatné studentské prezentace, byla výstava nakonec realizována až po absolvování studia v roce 1967. Fotografie byly vystaveny v instalačních kovových samostojných rámech, rozmístěných podél stěn galerie, které pro kabinety vytvořil architekt Ivan Ruller a které se zde dlouhodobě používaly. V této době byl již Malina vyhraněným fotografem, který představil několik okruhů ze svojí tvorby. Byly to jak práce s fragmenty městské a krajinné scenérie osamostatňované do výtvarných znaků, tak experimenty s výtvarnými zásahy do fotografií a nejnovější abstrahované struktury a rastry včetně polohy fotografické vizuální poezie, vytvořené pomocí šablon, sítotisku a fotografiky. V katalogu výstavy s texty Aleny Konečné a Jiřího Valocha jsou dále uvedeny specifické experimentální fotografické techniky: „narrativní kopie ohněm a chemickými látkami destruovaných negativů, redukované pop-fotogramy (druh aplikace nové předmětnosti v ploše), solarizované optické pseudospaciální a pseudoreliéfní básně.“ Ve stejném roce byly Malinovy práce zařazeny na výstavu vizuální poezie v Klubu umělců Domu umění a na výstavu Poezie písma – vizuální poezie v Moravském muzeu. Malina se v tomto období již pohyboval v okruhu Klubu konkretistů, jejímž členem se stal v roce 1968 a pravidelně vystavoval na skupinových výstavách u nás i v zahraničí (např. 1967 na fóru Alpbach, na skupinové výstavě Klubu v Jihlavě, Žilině, Ústí nad Labem, v Praze a v roce 1968 ve Stuttgartu, Vancouveru, Essexu a Manchesteru). V roce 1975 emigroval do Spojených států amerických. (ms)
Obrazová příloha
Copyright 2025 House of Arts
House of the Lords of Kunštát
Dominikánská 9
Brno
Note
Výstavu zahájili Alena Konečná a Jiří Valoch.