Komentovaná prohlídka
Anna Hulačová: Eating Planet a Jaromír Novotný: Ostatní se nemění

1. 9. 2021 17:00 – 18:00

Dům umění

Anna Hulačová: Eating Planet a Jaromír Novotný: Ostatní se nemění

ZMĚNA: Vážení návštěvníci, z organizačních důvodů provede komentovanou prohlídkou 1. září pouze kurátorka Marika Svobodová. Jaromír Novotný se zúčastní následující prohlídky 8. září. Dochází také ke změně času prohlídky - místo v původně uvedených 18 hodin se v Domě umění sejdeme v tradičních 17. Děkujeme za pochopení a omlouváme se za případné komplikace.

Komentovaná prohlídka výstav Anna Hulačová: Eating Planet a Jaromír Novotný: Ostatní se nemění proběhne ve středu 1. září 2021 od 17 hodin v Domě umění města Brna. Výstavami provede kurátorka Marika Svobodová.

Vstupné: 20 Kč

Účastníci události musí splnit jednu ze tří následujících podmínek:
- uplynutí minimálně 14 dní od 2. dávky očkování
- prodělání nemoci COVID-19 (imunita platí po 180 dní)
- negativní POC antigenní test ne starší 72 hodin nebo negativní PCR test ne starší 7 dní, u dětí do 6 let není testování požadováno

ANNA HULAČOVÁ: EATING PLANET

Tématem nejnovější sochařské práce Anny Hulačové (*1984), vytvořené pro výstavu v brněnském Domě umění, je zemědělství, respektive jeho současný stav, podílející se velkou měrou na prohlubování ekologické a environmentální krize a jejich dopadů na naši planetu. Název výstavy Eating Planet, česky přeložený jako Pojídaná nebo Pojídající planeta, odkazuje kriticky k aspektům moderního zemědělství, jehož cílem je výrazné zvýšení produkce a spotřeby, vedoucí k vyčerpání a rozsáhlému poškozování půdy a životního prostředí i k narušení přirozených vztahů k půdě a potravě.

Instalaci volně komponovaných figurálních betonových soch a sousoší pojímá Anna Hulačová jako zvláštní symbiózu nebo hybridní spojení člověka a stroje (konkrétně zemědělských nebo technologických přístrojů). Stylizované lidské postavy zbavené individualizovaných rysů připomínají mechanizované automaty propojené se stroji, které obsluhují. Formálně odkazují k meziválečnému sochařskému sociálnímu civilismu, v němž bylo téma spojení člověka a techniky vnímáno jako pozitivní utopické gesto; stejně tak jsou patrné odkazy k modernistické abstrakci především v plochách s lineární kresbou, která vytváří kontrast k plnému sochařskému tvaru. Referenci můžeme hledat také v socialistickém realismu s tématem práce a unifikované kolektivizované společnosti. Vrstvení a kombinování těchto mnohoznačných motivů z minulosti nás vede po stopách vztahu člověka a technologií, které se přes utopickou vizi staly nástrojem devastace přírody. Všechny tyto aspekty, které mají v dnešním světě podobu centralizace, úzkého sepětí s nejnovějšími technologiemi, genetickým inženýrstvím a nahrazením člověka roboty v blízké budoucnosti, směřují spíše k dystopickému scénáři, ale především ukazují koloběh výroby a spotřeby na pozadí širších souvislostí a historického kontextu.

JAROMÍR NOVOTNÝ: OSTATNÍ SE NEMĚNÍ

Výstava Jaromíra Novotného Ostatní se nemění představuje soubor nových prací autora v oblasti abstraktní monochromní tvorby. Díla – převážně obrazy, ale také fotogramy, sádry i dvě videa z posledního roku – jsou koncipována s ohledem na dispoziční řešení brněnského Domu umění. Můžeme je pozorovat samostatně, ale také v rámci jejich vzájemných vztahů, souvislostí a instalačního řešení jako jednoho kompozičního a významového celku. Každý z pěti výstavních sálů je prostorem pro rozvíjení jednoho zvoleného námětu, přičemž pojítko společné pro všechny tvoří nepatrné změny na pozadí něčeho úmyslně neměnného. Opakování určitého řešení, nepatrné posuny ve vztahu dvou elementů v obraze, nevyhnutelnost jejich umístění, pohybující se jen v omezeném rozmezí vytváří neznatelné odchylky v obrazech nebo dílech v rámci jednotlivých místností. Výraznější odlišnosti můžeme sledovat teprve při přechodu mezi sály, ale zároveň vnímáme provázanost s ústředním tématem, ke kterému se díla pokaždé znovu, byť jiným způsobem vrací. Paralelou k rozvíjenému tématu výstavy je metoda používaná v matematice, ekonomii i dalších společenských vědách, nazývaná ceteris paribus (lat. jsou-li ostatní stejné), k níž se vztahuje název výstavy. Jde o zkoumání vlivu jedné veličiny na výsledek, za předpokladu, že ostatní veličiny zůstanou neměnné.

Související


Dům umění

Malinovského nám 2

Brno


Zavřít
Loading...