MENU VÝSTAVY PROGRAM KONTAKT ENGLISH

Zemřel Woody Vašulka, kosmopolitní umělec a brněnský rodák

BOHUSLAV PETR VAŠULKA / 1937 - 2019

Oznamujeme, že 20. prosince ve věku 82 let zemřel v Santa Fé v Novém Mexiku po delší nemoci brněnský rodák a kosmopolitní umělec Bohuslav Woody Vašulka. Vašulka se sice v roce 1965 s islandskou manželkou Steinou vystěhoval do Spojených států a většinu svého profesního života žil v zahraničí, ale s českou kulturou udržoval trvalé kontakty a Brno a Prahu pravidelně navštěvoval dokonce v době před rokem 1989. Jeho mnohotvárnému a rozsáhlému dílu se dostalo řady ocenění: čestný doktorát univerzity v San Francisku, pražské AMU, brněnské VUT, National Alliance for Media, Arts & Culture, Ars Electronica Award a mnoho dalších. Zpráva o jeho odchodu skoro okamžitě vzbudila na sociálních sítích reakce několika generací etablovaných umělců, historiků i ne-umělců. Což napovídá, že jméno Vasulka skutečně rezonuje v globálním živém kulturním povědomí, i když k jeho proniknutí do komerční sféry současného uměleckého světa vlastně nikdy nedošlo.

Pro uměleckou i životní dvojici Woody / Steina - část kariéry vystupující pod značkou The Vasulkas - byla vždycky příznačná hluboká solidarita s mezinárodní komunitou, která se koncem 60. let prosazovala v žánrech experimentálního filmu, elektronického obrazu, hudby, performance, videa, intermédií. Nejen v USA, ale paralelně po celém světě. Bratrstvo – The Brotherhood se příznačně jmenuje komplexní projekt, na němž Vašulka pracoval zejména v 90 letech minulého tisíciletí. Složitou soustavu několika kybernetických hybridních automatů vymýšlel a konstruoval ve studiu / dílně / laboratoři a - jak to bylo pro Woodyho filosofii typické - v souručenství a společenství malé skupinky techniků, inženýrů, vědců, umělců, vizionářů.

Woody byl ve svých názorech na úlohu lidstva a umění dost skeptický a ironický, což mohlo pramenit z jeho vzpomínek na válečné dětství a zkušeností emigranta. Budoucnost vkládal hlavně do démonického univerza autonomních aparátů, elektronických a hermetických sítích a mimolidských algoritmů. Nicméně ta celoživotní konjunkce ženského a mužského principu, prolnutí anima i animus ze všech video pásek, přístrojů a instalací, vytvořených společně se Steinou, nebo “sám” z Woodyho uměleckého i filosofického odkazu vytváří možná jeden z mála počinů, kterými se české současné umění dostalo skutečně do světových souvislostí.
 
 
Vasulka Kitchen Brno
 

ZPĚT